loading...
هیئت المهدی
koosani بازدید : 6 دوشنبه 04 شهریور 1392 نظرات (0)

نقش بسیج در جنگ نرم

پس از دوران جنگ تحمیلی، دوران جنگ نرم افزاری انقلاب شروع شد ومتقابلا در این عرصه نیز که به مراتب پیچیده تر و حساس تر از مرحله قبل است ،نقش بسیج برای پاسداری از انقلاب خطیرتر و هوشمندانه تر از قبل احساس می شود . در این بیش از دو ده از پایان جنگ تحمیلی ،در واقع قالب جنگ تغییر یافته وبا عبور از جنگ سخت، به تعابیر رهبر انقلاب در قالب "ناتوی فرهنگی" ، "شبیخون فرهنگی" ، "فرمان تولید علم" و "جنبش نرم افزاری" ،بروز پیدا کرده ؛تابه امروز که صراحتا توسط ایشان فرمان "جنگ نرم" صادر شده است. آنچه گفته شد مقدمه ای بود برای نیل به این مقصود که با بازشناسی فضای جنگ امروز یعنی همان جنگ نرم  و رسالت سنگین بسیج در آن، کم وبیش در قالب نقدی درون گفتمانی کاستی های خود را در این عرصه آسیب شناسی کنیم...

مدتی پیش مقام معظم رهبری فرمودند:

«این حركت عظیمى كه با انقلاب اسلامى شروع شد، یك حركت تمام شده نیست؛ مطلقاً تمام شده نیست، آن حركت ادامه دارد. همینى كه حالا معمول شده كه در بیانها و در تلویزیون و توى تبلیغات و توى دادگاه و توى زبان همه، میگویند: جنگ نرم؛ راست است، این یك واقعیت است؛ یعنى الان جنگ است. البته این حرف را من امروز نمی زنم، من از بعد از جنگ - از سال 67 - همیشه این را گفته‌‌‌‌‌‌‌ام؛ بارها و بارها. علت این است كه من صحنه را مى‌‌‌‌‌‌‌بینم؛ چه بكنم اگر كسى نمى‌‌‌‌‌‌‌بیند؟! چه كار كند انسان؟!من دارم مى‌‌‌‌‌‌‌بینم صحنه را، مى‌‌‌‌‌‌‌بینم تجهیز را، مى‌‌‌‌‌‌‌بینم صف‌‌‌‌‌‌‌آرائى‌‌‌‌‌‌‌ها را، مى‌‌‌‌‌‌‌بینم دهانهاى با حقد و غضب گشوده شده و دندانهاى با غیظ به هم فشرده شده علیه انقلاب و علیه امام و علیه همه‌‌‌‌‌‌‌ى این آرمانها و علیه همه‌‌‌‌‌‌‌ى آن كسانى كه به این حركت دل بسته‌‌‌‌‌‌‌اند را؛ اینها را انسان دارد مى‌‌‌‌‌‌‌بیند، خب چه كار كند؟ این تمام نشده. چون تمام نشده، همه وظیفه داریم.»

پس از دوران جنگ تحمیلی، دوران جنگ نرم افزاری انقلاب شروع شد ومتقابلا در این عرصه نیز که به مراتب پیچیده تر و حساس تر از مرحله قبل است ،نقش بسیج برای پاسداری از انقلاب خطیرتر و هوشمندانه تر از قبل احساس می شود . در این بیش از دو ده از پایان جنگ تحمیلی ،در واقع قالب جنگ تغییر یافته وبا عبور از جنگ سخت، به تعابیر رهبر انقلاب در قالب "ناتوی فرهنگی" ، "شبیخون فرهنگی" ، "فرمان تولید علم" و "جنبش نرم افزاری" ،بروز پیدا کرده ؛تابه امروز که صراحتا توسط ایشان فرمان "جنگ نرم" صادر شده است .

آنچه گفته شد مقدمه ای بود برای نیل به این مقصود که با بازشناسی فضای جنگ امروز یعنی همان جنگ نرم  و رسالت سنگین بسیج در آن، کم وبیش در قالب نقدی درون گفتمانی کاستی های خود را در این عرصه آسیب شناسی کنیم.

جنگ نرم که از قدرت نرم نشات میگیرد ،مدیریت حب وبغض انسان ها برای تاثیرگذاری برذهن ها و قلب های آنها است ، تا ازاین طریق سربازان پیاده نظام  خود را در راستای رسیدن به اهداف مورد نظرصاحبان قدرت نرم به دست اورد. جنگ نرم طی فرایندی ارام ،تدریجی وغیرملموس برفرهنگ، باورها وارزش ها حمله می برد تا به طور مثال ،در سطح یک نظام سیاسی، از طریق هجمه رسانه ای با تردیدسازی در مبانی وپایه های این نظام به مشروعیت زدایی ازکل موجودیت آن برسد . در واقع قدرت های بزرگ با وارونه نمودن حقایق در قالب خواست های ملی به کمک رسانه ، به ظهور می رسند. به قول سید مرتضی آوینی این همان امپراطوری هماهنگ خبری است . که با درهم آمیختن حق و باطل ، باطل را با لباس حق عرضه میکند و حق با لباس باطل مطرود میگردد .

اکنون با ترسیم این موقعیت جنگی رسالت بسیج از نگاه نگارنده به شرح زیر است :

1 .بالا بردن سطح بصیرت و هوشیاری در دشمن شناسی، در تشخیص  اولویت ها همراه با رهبری ،نه جلوتر ونه عقب تر از ایشان «اطاعت از رهبری هم در جهت گیری ها وهم در سرعت حرکت» .متاسفانه مفهوم بصیرت هنوز آنطور که باید ،حتی در میان قشر دانشجو که به تعبیر رهبری افسران جنگ نرم هستند به درستی جا نیفتاده وبه خصوص در مسائل داخلی هرکس تفسیر وبرداشت خود را از آن می کند .درحالی که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی های خود به کالبدشکافی این مفهوم پرداخته و تاکید داشته اند که در فضای غبار آلود فتنه بصیرت به معنای تشخیص درست دوست از دشمن و عدم قرار دادن فروع به جای اصول است .

2 .نیروسازی و تربیت عناصر همطراز و همسو با انقلاب اسلامی . پرورش دغدغه های انقلاب اسلامی از طریق آگاهی بخشی دینی و تاریخی در هر نسل ، باید همزمان با بالا بردن بنیه علمی آنها باشد .در واقع تلاش برای دستیابی به کرسی های سطوح تحصیلات تکمیلی در راستای تقویت کیفی نیرو ها وبه دنبال آن تولید علم در رشته های مختلف از علوم پایه تا علوم انسانی وحتی هنر، باید دغدغه هر جوان بسیجی باشد .

3 .تسلط یافتن بر ابزار های مختلف جنگ نرم «در واقع تجهیز شدن به سلاح های آن » که اصلی ترین آن ،رسانه می باشد . این مهم از طریق بسیج سایبری ،تحلیل تولیدات رسانه ای دشمن، دستیابی به تولیدات رسانه ای از نوع مطبوعاتی، سینمایی ، اینترنتی وماهواره ای، با در نظر گرفتن صحیح مفهوم بصیرت امکان پذیر است .طی چند سال اخیر فعالیت های مجازی افراد بسیج از طریق وبلاگ نویسی وایجاد سایت هم از لحاظ کیفی وهم از لحاظ کمی بیشتر شده است اما متاسفانه بیشتر به صورت جزیره ای ادامه پیدا کرده تا اینکه  به صورت یک جنبش منسجم در آید .

4 .پرهیز از سیاست زدگی در فعالیت های اجرایی و پرداختن به تولیدات محتوایی در عرصه سیاسی داخلی و خارجی .

5 .پرهیز از قشری گری و اصطلاحا پیله کشی به دور هسته مرکزی. متاسفانه مشکلی که در تشکل های بسیج چه در مساجد ، پایگاه ها ،چه در مدارس و دانشگاه ها به شدت شاهد آن هستیم عدم تمایل اعضای مرکزی به باز بودن گروه برای ورود اعضای جدیدی است که محتملا دارای نبوغ و توانمندی های بیشتری نسبت به آنها می باشند ،اما داشتن سلیقه مدیریتی و نه اعتقادی متفاوت با اعضای مرکزی باعث به حاشیه رانده شدن ومنزوی سازی آنها خواهد شد .در واقع اعضای مرکزی همواره تمایل دارند که به جای میدان دادن به اعضای جدید ،آنها را در چارتبندی سازمانی زیر دست خود قلمداد کنند .ودر خیلی از مواقع رسیدن به هسته مرکزی جز با زدوبند های رفاقتی ویا اصطلاحا لابی گری امکان پذیر نیست .

6 .ارتباطات شبکه ای و لینک دهی قوی فعالین به یکدیگر برای پرهیز از فعالیت های جزیره ای وحفظ انسجام گروهی ،تا از این طریق اعضا از فعالیت های سایر همسنگران در حوزه های مختلف با خبر شده ودر صورت نیاز از نتایج فعالیت آنها بهره برداری نمایند .

7 . و در آخر پرورش روحیه اخلاص در میان تمامی نیروها در تمامی اقشار بسیج . اقدام بسیج به مقتضای تکلیف باید برای خدا و با انگیزه حفظ اسلام و نظام باشد . فراموش نکنیم که بسیج به فرموده حضرت امام (ره) لشکر مخلص خداست .و تنها تا زمانی که این خلوص را حفظ کند ،خواهد توانست چه در عرصه جنگ سخت وچه در میدان جنگ نرم از آزمون های الهی سربلند بیرون بیاید .

امید که با تشخیص درست راه از بیراهه و دوست از دشمن و اطاعت از فرامین رهبری در حفظ انسجام وبصیرت افزایی ، چالش های پیچیده و گردنه های پر مخاطره پیش روی نظام را بدون لغزش به سلامت پشت سر گذاریم. که قطعا در این میان یکی از سلاح های مهم  وبرنده اخلاص می باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما مهمترین ابزار جنگ نرم چیست ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید ماه : 10
  • بازدید سال : 13
  • بازدید کلی : 258